Vyčerpávající boj

čtvrtek 24. května 2012

Na dalsi rok se podarilo zastavit (pozdrzet) stavbu mostu pres ostrov Balang a dalnice kolem Balikpapanskeho zalivu. Bylo to diky souhre stastnych a nestastnych okolnosti. Na vylet do zalivu jsme pozvali poslankyni, ktera v te dobe sedela v komisi pro turistiku, a snazili jsme se ji presvedcit k tomu, aby se v ramci narodni strategie pocitalo se zalivem jako s ekoturistickou oblasti. A vzapeti pote, co se ji podarilo ziskat na nasi stranu, ji z komise pro turismus preveleli do komise pro infrastrukturu, kde mela hodne co mluvit do toho, ktere mosty a ktere silnice se na Kalimantanu stavet budou a ktere nebudou. A zda se, ze nebyla jedina, komu se v Jakarte guverneruv projekt na stavbu mostu a dalnice nelibil, hlasy proti se ozyvaly i z nekolika ministerstev a z prezidentske kancelare. Nejen kvuli ohledum na zivotni prostredi, ale v prvni rade kvuli neekonomicnosti celeho projektu, ze ktereho budou tezit prevazne spekulanti s pozemky a projektovymi penezi. Guverner ale pokracoval v intenzivni kampani a mozna, ze by v ni i uspel, nebyt toho, ze v nedalekem Tenggarongu spadl jiny most, naprojektovany a postaveny temer navlas stejne jako most pres ostrov Balang. Jak v novinach pribyvaly zpravy o nalezenych a nenalezenych mrtvych, guvernerova prohlaseni o mostru pres ostrov Balang a o lepsich zitrcich se postupne vytratily. Centralni vlada neodsouhlasila financovani projektu z narodniho rozpoctu a stavba, ktera uz z jednoho konce zacala, se zastavila. Nejmene na rok, nez se na nehodu v Tenggarongu zapomene a nez bude moci guverner zacit v lobovanim pro podporu z narodniho rozpoctu 2013.

Zaroven se ale vyhrotil jiny problem, ktery je ve skutecnosti jeste horsi nez projekt dalnice kolem Balikpapanskeho zalivu. Indonesie pripravuje novy uzemni plan a v jeho ramci se ma stat podstatne cast Balikpapanskeho zalivu prumyslovou zonou. Navrh se dlouho drzel v tajnosti pred environmentalnimi aktivisty. Probehlo sice uz 8 verejnych jednani, ale zastupci verejnosti byli vzdy peclive vybrani tak, aby plany na verejnost neprosakly. Teprve po osmem jednani vloni v rijnu se vse provalilo, a to jen kvuli jednomu "nestrategicky" prizvanemu ucastnikovi, ktery si nakopiroval na flashdisk vsechny prezentace a predal mi je, takze zanedlouho uz o vsem vedeli vsichni. Vzapeti se objevila vlna protestu nekolika nevladnich organizaci, ale bylo uz tou dobou dost pozde, plany uz byly v hodne pokrocilem stadiu.

Dali jsme si opravdu hodne prace se sepsanim a grafickou upravou zpravy o cele situaci, tak, aby si ji kazdy aspon prohledl, kdyz ne precetl. Nekolik tydnu jsme pak ja a nekolik mistnich aktivistu stravili cestovanim po vsech uradech, organizacich a sdruzenich v Jakarte, Samarinde, Balikpapanu a Penajamu a roznasenim nekolika set kopii tehle brozury. Ohlas byl necekany, z uzemniho planu Balikpapanu se stal narodni pripad a i tentokrat se centralni vlada v Jakarte postavila na nasi stranu a navrzeny uzemni plan Balikpapanu zamitla.

Jenze tim neni vsemu konec, je potreba pripravit novy plan, a mistni vlada v nem odmita udelat jakoukoli zmenu. Namisto toho jen dlouze vyjednava a vyjednava, v podstete jen ceka na to, az aktivistum dojdou sily. A docela jim tahle taktika vychazi, kampan pro zmenu navrhu uzemniho planu pokracuje zdlouhavym tempem, je mimoradne vycerpavajici, stala me uz vsechny penize a spoustu casu, a navic prisla v dobe, kdy mi vyprselo indoneske vizum. A tak jsem ted v Malajsii a do Indonesie se uz budu moct vratit uz jen na tricetidenni turisticke vizum...
Rozšiřujicí se průmyslová zóna - s delfíny v popředí Rozšiřujicí se průmyslová zóna - s delfíny v popředí
Nedokončená první fáze stavby mostu Nedokončená první fáze stavby mostu
foto

zimní sezóna: říjen - březen

od 9.00 do 16.00 h Dolní pokladna:

zavřeno Horní pokladna:

od 9.00 do 16.00 h Pavilony:

do 17.00 h Areál zoo:

více

zimní sezóna: říjen - březen

120 Kč Dospělí:

60 Kč Děti, studenti, důchodci:

310 Kč Rodinné vstupné (2 + 2):

více

Pomáháme přírodě